اختصاص 40 میلیون مترمکعب آب سد گاوشان برای تامین آب شرب و کشاورزی

به گزارش مجله سرگرمی، مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کردستان گفت: از محل سد گاوشان کامیاران چهل میلیون و 200 هزار مترمکعب آب برای تامین آب شرب، کشاورزی و زیست محیطی استان تخصیص یافته است.

اختصاص 40 میلیون مترمکعب آب سد گاوشان برای تامین آب شرب و کشاورزی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، کامران خرم با اشاره به اینکه در حال حاضر حجم آب سد گاوشان 469 میلیون مترمکعب است، اظهار کرد: هم اکنون 6 میلیون مترمکعب آب شرب شهر کامیاران به وسیله این سد تامین می گردد. سهم بخش کشاورزی استان از سد گاوشان 13 میلیون مترمکعب است و 21 میلیون مترمکعب آن نیز به بحث مسائل زیست محیطی استان کردستان تخصیص یافته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کردستان با بیان اینکه بر اساس مدل طراحی وزارت نیرو یکی از اهداف احداث سد گاوشان تامین آب شرب شهر کرمانشاه است، اضافه کرد: از 20 هزار هکتار اراضی پایاب این سد، 15 هزار هکتار آن مربوط به استان کرمانشاه است. وزارت نیرو برای واگذاری سد تلوار که اکنون در اختیار استان زنجان است به کردستان مسئله ای ندارد. این سد در حال حاضر قابلیت بهره برداری نداشته و دارای مسائل زیادی است.

خرم به سد بوکان (با 320 میلیون مترمکعب حجم) و تامین آب شرب بخشی از استان های آذربایجان غربی و شرقی به وسیله این سد اشاره نمود و گفت: بیش از 98 درصد مصارف سد بوکان مربوط به استان های ذکر شده که انتظار داریم منافع کردستان هم از این سد در نظر گرفته گردد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل 455 میلی متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود 800 میلی متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود 400 میلی متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به 500 میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره نمود.

تعداد دشت های استان 9 مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، 2 دشت در غرب و 2 مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت های ممنوعه محسوب می گردد.

18 سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد 12 سد در اختیار استان و چهار سد قشلاق، سنگ سیاه، بانه و سد زریوار به بهره برداری رسیده است.

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108480

به "اختصاص 40 میلیون مترمکعب آب سد گاوشان برای تامین آب شرب و کشاورزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص 40 میلیون مترمکعب آب سد گاوشان برای تامین آب شرب و کشاورزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید