صنعت گردشگری؛ قربانی کویید 19

به گزارش مجله سرگرمی، در نشستی با حضور رئیس اتاق کرمان، روسای کمیسیون های مختلف اتاق، مدیرکل هماهنگی امور مالی استانداری و جمعی از مدیران دولتی استان کرمان، خسارت های وارده به اقتصاد این استان بر اثر شیوع بیماری کرونا آنالیز و پیشنهادهایی برای دوران پساکرونا ارائه شد.

صنعت گردشگری؛ قربانی کویید 19

رئیس اتاق کرمان در این نشست گفت: قصد داریم خسارت های وارد شده به بخش های مختلف اقتصاد استان را برآورد و برای جبران آنها برنامه ریزی و تدابیر لازم انجام گردد، ضمن اینکه یافتن راه های تأمین منابع مالی برای جبران این خسارت ها با توجه به نوع و میزان خسارت لازم است.

سیدمهدی طبیب زاده، در بخش دیگری به ابلاغ بخشنامه های دستگاه های مختلف به استان ها اشاره نمود و ادامه داد: پیشنهاد می گردد اطلاع رسانی ابلاغ یک بخشنامه از رسانه ها به معنای ابلاغ این بخشنامه به استان ها قلمداد گردد و دستگاه های مختلف مانند بانک ها منتظر ارسال آن ابلاغ از سوی مجموعه خود در پایتخت نباشند.

او در ادامه به ارائه گزارشی از فعالیت های اتاق کرمان و فعالان مالی استان برای مقابله با بیماری کرونا پرداخت و توضیح داد: در ابتدا مسئله تجهیز کادر درمان به وسایل مورداحتیاج مطرح شده که با یاری 80 میلیارد ریالی اتاق کرمان و فعالان مالی، 17 دستگاه ونتیلاتور ثابت مدرن مورداحتیاج بیمارستان های استان، ماسک های با کیفیت و مواد ضدعفونی نماینده خریداری و تا حدودی بیمارستان های استان تجهیز شدند.

طبیب زاده اظهار کرد: همچنین سه آزمایشگاه در کرمان و همچنین آزمایشگاه هایی در رفسنجان، جیرفت، سیرجان و بم مجهز شد و به دنبال افزایش ظرفیت این آزمایشگاه ها هستیم.

رئیس اتاق کرمان بیان نمود: شش کارگاه فراوری لباس های ویژه بیمارستانی راه اندازی شده که پارچه های مورداحتیاج آن ها تأمین و 150 نفر در این کارگاه ها مشغول فراوری این البسه هستند.

او گفت: از چند روز گذشته بحث متمرکز کردن کارگاه های فراوری ماسک استان مطرح شده که درمجموع این کارگاه ها روزانه 100 هزار ماسک فراوری می نمایند درحالی که احتیاج استان روزانه 300 هزار ماسک است که امیدواریم بتوان با اخذ تدابیر لازم میزان فراوری ماسک را افزایش داد.

کاهش صادرات خرما و پسته در دوران کرونا

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان به تأثیر بیماری کرونا در تجارت به ویژه صادرات اشاره و بیان نمود: پیش ازاین بیماری، 30 تا 40 درصد شرکت های صادراتی به دلیل مسائل برگشت ارز، صادرات نداشتند اما سایر صادرنمایندگان نیز در دوران کرونا با مسائل بسیاری روبرو شده اند.

محمدعلی محمدمیرزائیان اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از محموله های صادراتی صادرنمایندگان بین 20 تا 30 روز در مرزها مانده اند و امکان حمل جاده ای و یا ریلی آنها وجود ندارد، تعدادی از محموله ها به مبدأ برگشت داده شده اند و تعدادی دیگر برای صادرات به وسیله حمل ونقل دریایی اقدام نموده اند.

وی ادامه داد: بعضی محموله های پسته و خرما صادراتی استان دو ماه است در ساحل مانده اند، منتظر کشتی هستند و با توجه به اینکه بار آنها مواد فاسدشدنی است، صادرنمایندگان با خسارت های زیادی روبرو می شوند.

محمدمیرزائیان توضیح داد: از سوی دیگر طولانی شدن زمان ارسال و ماندن محموله ها در مرزها، گواهینامه های گمرک، استاندارد و قرنطینه های نباتی و... باطل شده اند و بعضی از این محموله ها باید به مبدأ بازگردند، تخلیه شوند و مجدداً نمونه برداری و به مرزها حمل شوند که هزینه های بسیاری را به صادرنمایندگان تحمیل می نماید.

رئیس کمیسیون بازرگانی اتاق کرمان گفت: هرسال 50 تا 60 هزار تن پسته استان به چین صادر شده اما سال گذشته تنها هشت هزار تن پسته به این کشور صادر شد و این بازار را از دست دادیم که البته پیش بینی می گردد باوجود بیماری کرونا 50 هزار تن پسته استان در امسال صادر نخواهد شد.

او در رابطه با خرما با بیان اینکه 500 هزار تن از این محصول در انبارها موجود است، توضیح داد: متأسفانه دولت میخواهد برای کنترل خرما مورداحتیاج برای ماه مبارک رمضان، عوارض صادراتی برای این محصول در نظر بگیرد درحالی که چندین برابر احتیاج بازار داخل، خرما وجود دارد و نباید این عوارض وضع گردد.

15 هزار میلیارد ریال برآورد خسارت اولیه کشاورزی استان بر اثر کرونا

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق کرمان نیز در ادامه این نشست گفت: برآوردهای اولیه خسارت در بخش های کشاورزی استان ازجمله پسته، خرما، محصولات گلخانه ای، دام، طیور و آبزیان، بر اثر بیماری کرونا 15 هزار میلیارد ریال عنوان شده که به نظر می رسد در پسته بالای 70 درصد، در خرما 40 تا 70 درصد و در بخش آبزیان، دام و طیور و محصولات گلخانه ای کمتر از 40 درصد خسارت وارد شده است.

سیدمحمدرضا ترابی موسوی اضافه کرد: کاهش شدید قیمت ها در پسته، خرما و مرغ و...، صادر نشدن بعضی محصولات به دلیل تعطیل بودن صنعت بسته بندی، بسته شدن مرزها و فاسد شدن محصولات کشاورزی، تأمین نشدن سم و کود مورداحتیاج کشاورزان، تأمین نشدن پلاستیک های مورداحتیاج گلخانه داران، تعطیل شدن صنعت حمل ونقل و تأمین نشدن خوراک دام و طیور، خسارت هایی را به فعالان این حوزه وارد نموده است.

او ادامه داد: پیشنهاد می گردد بانک مرکزی تسهیلات ارزان و یا وام بلاعوض به مبلغ 15 هزار میلیارد ریال برای خسارت های وارد شده به این بخش در نظر بگیرد و سود و جرائم تسهیلات سال گذشته را ببخشد و اصل وام را به مدت یک سال امهال کند.

گردشگری بیشترین خسارت را از کرونا پذیرفت

رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع دستی اتاق کرمان با بیان اینکه آنالیز خسارت های وارد شده به صنایع دستی استان ادامه دارد و در روزهای آینده خسارت وارده را اعلام می کنیم، گفت: گردشگری با توجه به هم زمانی شیوع ویروس کرونا با ایام نوروز و اوج فعالیت های گردشگری در سطح کشور، بیشترین میزان خسارت را از کرونا پذیرفته است.

محمدرضا بهرامی توضیح داد: برآوردهای اولیه ناشی از خسارت در اسفندماه گذشته و فروردین ماه جاری در حوزه گردشگری برای راهنمایان گردشگری 240 میلیارد ریال، دفاتر خدمات مسافرتی 450 میلیارد ریال، هتل ها، مهمان پذیرها، اماکن اقامتی رستوران ها و مجتمع های بین راهی، هزار و 270 میلیارد ریال و مؤسسات آموزشی 56 میلیارد ریال بوده است.

او پیشنهاد اختصاص تسهیلات کم بهره و یا بلاعوض بانکی به فعالان این حوزه، بخگرددگی بخشی یا تمام حق بیمه کارفرما، بخگرددگی هزینه مصرف حامل های انرژی و همچنین مالیات بر عملکرد سال های 98 و 99 را مطرح نمود.

500 شرکت فناوری اطلاعات استان از کرونا خسارت دیدند

رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات و کسب وکارهای نوین اتاق کرمان در ادامه این نشست از خسارت وارد شده به 500 شرکت فناوری اطلاعات استان اطلاع داد و گفت: در برآوردهای اولیه هر یک از این شرکت ها سه میلیارد ریال خسارت دیده اند و با مشکل روبرو شده اند.

سیدمحمدابراهیم علوی، اضافه کرد: این شرکت ها با توجه به کاهش درآمد، داشتن مسائل سخت افزاری و... ممکن است تعدیل نیرو داشته باشند که باید با تدابیر و برنامه ریزی های صورت گرفته به فعالیت آنها برای مدت یک سال آینده یاری گردد.

او بروکراسی اداری حاکم در سطح استان و کشور را معضلی برای فعالیت بسیاری از شرکت ها دانست.

معاون امور صنایع و فراوری سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان، در ادامه این نشست با اشاره به اینکه بیش از هزار و 200 واحد صنعتی در استان فعال هستند، گفت: 200 واحد بالای 100 نفر نیرو دارند و مشکل چندانی ندارند، در رابطه با واحدهای کوچک و متوسط به نظر می رسد تغییری در کسب وکار 50 تا 60 درصد این واحدها ایجاد نمی گردد.

امین غفاری نژاد اضافه کرد: بعضی صنایع شیمیایی، فراوری ماسک و صنایع غذایی ما در این شرایط رونق گرفته اند اما پیش بینی می گردد بعضی صنایع مانند صنایع ساختمانی ازجمله فراوری بتن، قطعات ساختمانی، پروفیل فولادی، درب و پنجره، سیمان، کاشی و سرامیک و لوله پلی اتیلن و همچنین صنایع لبنی با خسارت و مشکل روبرو شده اند.

او پیشنهاد استفاده از سهم کرمان از میزان تسهیلات 750 میلیارد ریال در نظر گرفته دولت با بهره 12 درصد را مطرح نمود و ادامه داد: بانک های استان آنالیز های لازم را انجام دهند تا تسهیلات برای سرمایه در گردش به بیشترین میزان جذب و تنفس 6 ماهه به تسهیلات سال های گذشته داده گردد.

مدیرکل هماهنگی امور مالی استانداری کرمان نیز در این نشست گفت: تصمیم گرفته شده که خسارت های وارد شده به اصناف، واحدهای فراوریی و توزیعی با جامعه هدف واحدهای کوچک و متوسط، برآورد گردد و معاون سیاسی استاندار کرمان نیز مسئولیت تجهیز و تأمین منابع مورداحتیاج برای جبران این خسارت ها را پذیرفته است.

رضا سنجری اضافه کرد: بسته های حمایتی دولت جوابگوی میزان خسارت های وارد شده به اقتصاد نیست که باید از راه های مختلف تأمین منابع مالی را انجام و همچنین حل بعضی احتیاجها در حوزه پیگیری مصوبات و قوانین را مدنظر قرار دهیم.

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 83900

به "صنعت گردشگری؛ قربانی کویید 19" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صنعت گردشگری؛ قربانی کویید 19"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید