گل های مخصوص تراس

به گزارش مجله سرگرمی، انگیزه - گیاهان و حیوانات - امروزه با رشد روز افزون زندگی شهری و رشد جمعیت خبری از خانه های عظیم و ویلایی نیست؛ اما زندگی در خانه های کوچک کاشانه ای و نداشتن حیاط و باغچه های زیبا به این معنا نیست که باید برای تمام عمر خود را از نعمت پرورش گل و گیاه و داشتن باغچه ای زیبا با گل های مختلف محروم سازیم. برای داشتن باغچه ای اختصاصی در آپارتمانتان از همین حالا آستین هایتان را بالا بزنید و تراس خانه خود را به یک باغچه ای انباشته از گل های متنوع و درختچه های همواره سبز، مبدل کنید. باور کنید که اصلاً مهم نیست که متراژ تراس آپارتمان شما چقدر است، نورگیری زیادی دارد یا نورگیر آن کم است؟ با داشتن اطلاعات کافی درباره گیاهان و گل های مخصوص تراس، حتی در کوچک ترین تراس دنیا نیز خواهید توانست یک باغچه رنگارنگ برای خودتان دست و پا کنید.

گل های مخصوص تراس

شمعدانی، اطلسی، یاس رونده، نارنج، زیتون، نخل زینتی، پاپیتال از جمله گل های مناسب برای پرورش و نگهداری در تراس منزل هستند.

گل های مخصوص تراس

1. گل شمعدانی

یکی از گل های بسیار نور دوست، گل شمعدانی است. برای انتخاب مکانی برای قرار دادن گلدان شمعدانی خود می توانید گلدان ها را با آویز مخصوص از طناب و یا گلدان های آویزدار در بالکن منزل خود بگذارید یا از کنار تراس یا درون محیط تراس، برای قرار دادن گلدان استفاده نمایید.

2. گل اطلسی

وقتی حرف از گل های مخصوص تراس است، نام گل اطلسی هم به میان می آید. جالب است بدانید این گل از خانواده و زیرشاخه های سیب زمینیان است. اگر به دنبال گل هایی با بوی دل نشین هستید، گل های اطلسی ایران عطر دلپپذیری دارند و به دلیل داشتن این ویژگی منحصر به فرد این گل هواداران بسیار زیادی دارد. گل های اطلسی تنوع بسیار زیادی دارند. این گل در انواع رنگ های بنفش، سفید، قرمز یا مخلوطی از دو رنگ قابل مشاهده است. اطلسی ها انواع گوناگونی دارند و در چهار نوع مختلف گل درشت، چین دار، پرپر و پرگل در گلخانه ها دیده می گردد. در صورت داشتن اطلسی در تراس منزل خود تا حد زیادی بر زیبایی و نشاط محیط زندگی خود اضافه خواهید کرد.

3. گل یاس رونده

این گل نیز از محبوبیت خاصی در بین مردم برخوردار است. در صورتی که گلدان یاس خود را در کنار پنجره خانه یا پنجره تراس قرار دهید، یک گیاه خانگی بی نظیر خواهید داشت. گل یاس نیز مانند گل اطلسی دارای بویی بسیار خوش است. این گیاه گلبرگ های بسیار خوشبویی دارد که به حد زیادی رایحه و عطر و بوی دلربای خود را در فضای منزل پخش می نماید و محیطی سرشار از نشاط و آرامش را برای اعضای خانواده به ارمغان خواهد آورد. گل یاس به نور مستقیم خورشید در اندازه زیاد احتیاجمند هستید. برای رشد بهتر این گیاه علاوه بر نور کافی به فضای تقریباً عظیم برای پرورش و نیز یک داربست برای حمایت از گل یاس خود احتیاج دارید.

4. گل کاغذی

گل کاغذی از گل های ویژه و خاص تراس است که در بین خانم ها هواداران بسیار زیادی دارد. گفتنی است امکان کاشت و پرورش این گل در فضای باز، به عنوان یک درختچه رونده و رو به رشد وجود دارد. احتیاج آبی گل کاغذی بسیار پایین است ولی به نور زیاد خورشید احتیاجمند است.

5. گل محبوبه شب

اگر به دنبال گلی هستید که در تمام فصول سال حالت خود را حفظ کند و همواره گل بدهد، این گل انتخاب مناسبی است. گل محبوبه شب جزو گروه گل های همواره سبز است. این گل هماهنگی زیادی با هوای گرمسیری دارد. اگر گل محبوبه شب را در گلدان بکارید و بر روی تراس خانه خود قرار دهید، در تمام طول سال از گل دادن این گیاه لذت خواهید برد. شهرت این گل به دلیل بوی دل نشین گلبرگ های آن در زمان شب است و علت نام گذاری آن نیز همین است. افراد با استشمام بوی این گل، به دوران گذشته خود سفر خواهند کرد.

6. گل داوودی

این گل نقش پررنگی در فرهنگ ما دارد. گل داوودی یکی از گیاهان بادوام و بسیار مقاوم در مقابل شرایط محیطی متنوع است. قرار دادن گل داوودی در تراس روشی آسان برای تنوع بخشیدن به فضای منزل است. جالب است بدانید گل داوودی گل ملی کشور ژاپن محسوب می گردد. این گل دارای بالغ بر 200 نوع و گونه شناخته شده است.

7. گل تاج خروس

نام این گل بسیار عجیب و غریب است. گل تاج خروس یکی از گیاهان برای زینت بخشیدن به فضای خانه است. جالب است بدانید این گل خاصیت درمانی زیادی دارد. به عنوان مثال دانه های این گل برای کاهش کلسترول خون و پیشگیری از انسداد عروق بسیار مؤثر است. گلبرگ های این گیاه به حالت قرمز مخملی هستند و ظاهر تراس منزل شما را زیباتر می سازد.

8. گل بگونیا

گل بگونیا جزو گیاهان چند ساله است که در تمام طول سال، همواره سبز است. این گل در دو گونه ریشه افشان دارای برگ و گونه گل دار شناخته می گردد. گونه گل دار این گیاه، به سه دسته بگونیای غده ای، بگونیا لورن و بگونیا الاتیور دسته بندی می گردد. این گل در گرمای میانگین بین 12 تا 21 درجه سانتی گراد می تواند رشد مطلوبی داشته باشد، از این رو این گل زیبا یکی از گل های مخصوص تراس به محسوب می گردد.

9. گل بنفشه معطر

گل بنفشه معطر در اصل یک گیاه وحشی و خودرو است. گلبرگ های گل بنفشه معطر در فصل بهار به رنگ بنفش پررنگ و همراه با عطری دل نشین شکوفا می شوند. برای تکثیر گل بنفشه می توان از راه های مختلفی مانند کاشت نهال و بذر اقدام کرد. گل های بنفشه معطر بوی بسیار خاصی دارند. پس ضروری است این گل را نیز در بین گل های تراس خود قرار دهید.

درختچه های همواره سبز

علاوه بر گل های نام برده شده در قسمت قبل، می توانید از درختچه های همواره سبز نیز برای زیبایی بخشیدن به تراس خود بهره ببرید. در ادامه تعدادی از این درختچه ها را معرفی می کنیم.

1- ددرختچه نارنج

درخت نارنج یکی از درختچه هایی است که در طول سال همواره سبز است. عطر شکوفه های این درختچه در فصل بهار، سبب می گردد فضای منزل معطر گردد. درختچه نارنج می تواند تا حد زیادی سرمای هوا را تحمل کند اما پیشنهاد می کنیم در شهرهایی که دما به زیر صفر می رسد، شاخ و برگ های جوان این درختچه را با نایلون بپوشانید.

2- درختچه زیتون

درختچه های زیتون نیز مانند درختچه های نارنج، همواره سبز هستند و اگر آن ها را در گلدان بکارید و در تراس خود قرار دهید، به عنوان درختچه ای همواره سبز و دل نشین، بدون مراقبت و نگهداری ویژه، تراس شما را پر از شور و نشاط می نمایند. نقطه قوت درختچه زیتون در این است که احتیاج خاصی به مراقبت و آبیاری زیادی ندارد و در برابر تغییرات جوی مقاوم است.

3- درختچه پیراکانتا

یکی دیگر از گل های زیبایی که می توانید بر روی تراس خود آن را پرورش دهید و از داشتن آن لذت ببرید، درختچه پیراکانتا است که در تمام طول سال سبز است. شاخصه اصلی این گیاه داشتن شاخه های تیز و تیغ دار است و با هرس کردن شاخه های اضافی این درختچه می توانید به آن فرم زیبایی بدهید.

4- درختچه فونیکس یا نخل تزئینی

این درختچه نیز، انتخاب بسیار مناسبی جهت کاشت و پرورش در بالکن منزل است و به دلیل مقاومتی که در مقابل تغییرات سخت جوی محیط دارد، به آسودگی می توان از آن مراقبت کرد. تنها نکته ای که باید به آن دقت داشته باشید این است که درختچه نخل زینتی برای حفظ زندگی خود، در تابستان به تهویه خوب و در زمستان به دمای 10-5 درجه سانتی گراد احتیاج دارد.

5- درختچه یوکا

یوکا نیز از جمله درختچه های پرطرفدار جهت کاشت و پرورش در تراس است. قسمت پایین ساقه این درختچه، دارای غده ای حاوی مواد غذایی است. این غده سبب می گردد یوکا در برابر گرسنگی و تشنگی بسیار مقاوم باشد. از طرفی دیگر این گل فضای زیادی را اشغال نمی نماید؛ بنابراین برای نگهداری در تراس های کوچک نیز مناسب است .

گل های رونده

از جمله گل های رونده ای که برای کاشت در تراس مناسب هستند و با رشد آن ها یک دیوار سبز بر روی تراس خود خواهید داشت، می توان به پاپیتال، عشقه و موچسب اشاره نمود. گل های رونده می توانند سایبانی مناسب برای ایجاد یک فضای خنک و با نشاط در تراس شما ایجاد نموده و امکان کاشت دیگر گل ها را نیز برایتان فراهم کند.

شرایط نگهداری از گل های مخصوص تراس

گل ها و گیاهانی که قصد دارید در تراس خانه خود بکارید و از آن نگهداری کنید، ضروری است توانایی تحمل برخی از شرایط محیطی را داشته باشند. از جمله:

1- تحمل گرمای زیاد

گیاهان واقع در محیط تراس، علاوه بر اینکه می بایست گرمای بسیار زیاد ناشی از نور مستقیم خورشید به خصوص در فصل تابستان را تحمل نمایند، باید توانایی تحمل گرمای خروجی از درون خانه را نیز داشته باشند.

2- تحمل گرد و غبار و آلودگی

در بالکن هایی که رو به روی کوچه یا خیابان واقع شده اند، باید گیاهانی که در تراس خود نگه می دارید، مقاوم به گرد و غبار و آلودگی هوا باشند.

3- گیاهان نور پسند

این شاخصه به خصوص در تراس های جنوبی قابل توجه است؛ زیرا تراس های جنوبی نورگیر کم تری دارند و این ویژگی باید با احتیاج گیاه به گیاه هماهنگ باشد.

نکته آخر این که دقت کنید از گلدان های لعابی و سفالی برای نگهداری گیاهان در تراس بهره ببرید، زیرا این گلدان ها، در برابر سرما و گرما مقاوم ترند و به خوبی از گیاه حمایت می نمایند.

بیشتر بدانید: معرفی گل های آپارتمانی کم نور

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 108667

به "گل های مخصوص تراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل های مخصوص تراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید