صید صنعتی بلای جان صیادان شد

به گزارش مجله سرگرمی، سیدامیرحسین عظیمی - خبرنگار: گاه گاهی خبر توقیف چند ترال را در عمان می شنویم.

صید صنعتی بلای جان صیادان شد

این دست خبرها جدید نیستند و حتی گاهی جنجالی هم می شوند؛ جنجال بر سر کشتی هایی که صید صنعتی دارند؛ ترال هایی که خواب و خوراک را از چشم صیادان محلی ربوده و خون کارشناسان و فعالان محیط زیست را به جوش آورده است. صید ترال با کشتی هایی که به اصطلاح ترالر نامیده می گردد به صیدی اطلاق می گردد که در آن تور بزرگی به شکل قیفِ برعکس در انتهای کشتی بسته و کشیده می گردد و هرچه در جهت هست را جارو می نماید. این روش صید سال هاست نقطه اختلاف و جنجال است. بعضی کشورهای صنعتی از ترس فعالان محیط زیست و صیادان سنتی خود این روش صید را ممنوع نموده اند، در ایران اما از 3 دهه قبل این روش صید هنوز مرسوم است و همچنان با وجود اعتراضات فراگیر صیادان و فعالان ادامه دارد.

  • زیر پا گذاشتن محدودیت های صید

نماینده مردم چابهار و کنارک در مجلس در گفت وگو با خبرنگاران می گوید: اوایل دهه 70 که برای اولین بار در قامت نماینده مردم چابهار و کنارک به مجلس راه یافتم حداقل 67 ترالر در آب های فقط عمان مشغول صید بودند؛ البته از خلیج فارس اطلاعی ندارم. کشتی های ترال که با هدف برداشت حداکثری ماهیان غیرمأکول صنعتی همچون فانوس ماهیان و یال اسبی که به دلیل ممنوعیت شرعی مورد استفاده مسلمانان نیست، در عمق 200 متری و 10 مایل دورتر از ساحل موظف به صید بودند. اما آن ها مرتب قوانین و محدودیت های صید را زیر پا می گذاشتند، حریص می شدند و به آب های ساحلی تا 2 یا 3 مایلی محل ارتزاق صیادان محلی می آمدند.

عبدالغفور ایران نژاد می افزاید: هدف این کشتی ها صرفاً برداشت ماهی های غیرمأکول در عمق 200 متری بود و نباید به ساحل و ماهی های مأکول و خوارکی صنعتی و تجاری تجاوز می کردند، ولی این کار را انجام می دادند. وی می گوید: به مرور با شکایت صیادان و یاری شیلات ترالرها توقیف شدند و کم کم از دور کنار رفتند. از 67 ترال سال های قبل، حالا حدود 16 الی 17 فروند ترال مانده که این ها هم به مراتب قرار است از دور خارج شوند.

  • مرتب با ترالرها درگیر می شویم

محدودیت های برای ترالرها تعیین است، اما هیچ وقت رعایت نمی گردد؛ یک صیاد محلی در اسکله کنارک می گوید: هیچ یک از کشتی های ترال در دریای عمان با تور میانی صید نمی نمایند و مرتب هم به خط ساحل تجاوز می نمایند و ماهیان صیادان محلی را جارو می نمایند. یحیی بستام که به همراه سایر دوستانش در هفته های گذشته با اطلاع به دریابانی از تخلفات کشتی های ترال موجب توقیف 2 فروند از آن ها شد به خبرنگاران می گوید: 2 کشتی مذکور که در روزهای پیش توقیف شدند تا خط ساحل آمده بودند و با تور کف روب در حال جارو کردن هرچه بود و نبود در دریا بودند. به همراه سایر دوستانم سعی کردیم مانعشان شویم، اما آن ها در ابتدا به دریابانی اطلاع دادند که صیادان محلی مزاحم ما شده اند؛ سپس دریابانی آمد و در نهایت با هزار مشقت، دریابانی آن ها را توقیف کرد.

این صیاد می گوید: هنوز هم کشتی های ترال هستند. معمولاً از اردیبهشت ماه می آیند و بعضی تا مردادماه می مانند و بعضی دیگر هم تا آذرماه ماندگارند. ما صیادان محلی دیگر نمی توانیم سکوت کنیم. به همه دوستان صیادمان در خط ساحل مکران اطلاع دادیم به محض آن که آن ها را دیدند اطلاع دهند تا مانع صیدشان شویم. فعلاً با توقیف این 2 فروند ترسیده اند و بازنگشته اند، اما حتماً به همین زودی ها پیدایشان می گردد. وی تاکید می نماید: بارها شده وقتی می رویم به نوع صیدشان اعتراض می کنیم به ما پیشنهاد رشوه می دهند که قضیه را جدی نگیریم. ولی ما می گوییم این جا دریای ماست. مثل این می ماند که شما بیایید از ما دزدی کنید و بعد بگویید نصف پول دزدی را به تو برمی گردانیم!

  • یکی از صیادان محلی اسکله ماهیگیری هفت تیر

بندر چابهار می گوید: مدتی پیش ترالری را دیدم که تا آب های 5 مایل ساحل آمده بود. زمانی که به خدمه کشتی که ایرانی و اهل بوشهر بودند اعتراض کردیم، با ما درگیر شدند و اشیایی را از کشتی به سمت ما پرت کردند که نزدیک بود سر یکی از ماهیگیران قایق ما بشکند. محمدحنیف بلوچ شهرکی تاکید می نماید: این که می گویند تور ترالرها تور میانی است، درست نیست. من با چشم خودم دیدم با تورهای کف صید می کردند. همگی هم از بندر بوشهر به این جا می آیند.

  • ترالرها مجوز دارند

در حالی که صیادان تاکید می نمایند ترالرها هیچ یک از محدودیت های صید را رعایت نمی نمایند و به خط ساحل می آیند و هرچه هست و نیست را جارو می نمایند، شیلات تاکید می نماید تمامی ترالرهای عمان مجوز دارند، محدودیت های صید را رعایت می نمایند و برای افزایش بهره وری از ماهیانی که مورد استفاده صیادان محلی نیستند و مرتب توسط کشورهای دیگر صید می شوند، حضور دارند. مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان می گوید: تمام کشتی های ترال فعلی با تور میانی و در عمق 200 متر و فاصله 10 مایل از ساحل مشغول فعالیت هستند و موضوعاتی را که صیادان می گویند درست نیست.

راهنمایی الله میرمرادزهی به خبرنگاران می افزاید: کشتی های صید ترال مجوز برداشت از عمق 200 متر و فاصله 10 مایل به بالا را دارند و تورهایشان هم میانی است. 2 ترالری هم که هفته های پیش توقیف شدند تمام مجوزها را داشتند و در حال پیگیری برای برطرف توقیفی آن ها هستیم. وی تاکید می نماید: کشتی های صید صنعتی ترال برای برداشت ماهی های غیرمأکول مانند فانوس ماهیان و یال اسبی می آیند که اگر این ماهی ها به روش صنعتی برداشت نشوند، مورد استفاده دیگر کشورها قرار می گیرند و ایران از برداشت صنعتی آن ها عقب می ماند. مدیر کل شیلات سیستان و بلوچستان می گوید: منکر این نیستیم که کشتی های ترال تخلف هم می نمایند و گاهی به آب های ساحلی می آیند، اما هر وقت آمدند، با شکایت صیادان، دریابانی و یگان حفاظت شیلات با آن ها برخورد شده است.

  • شرایط صید ترال ها

عبدالغفور ایران نژاد، نماینده مردم چابهار و کنارک در مجلس، می گوید: ترالرهای فعلی موظف هستند با تور میانی و نه کف، آن هم در عمق 200 متری از خط 10 مایل به بعد به صید بپردازند و صید هدفشان هم به طور تعیین صید فانوس ماهیان و گاهی دیگر ماهیان غیرمأکولی است که به دلیل ممنوعیت شرعی مورد استفاده نیستند و بیشتر در صنایع پودرسازی و خوراک دام و طیور استفاده و به کشورهای جنوب شرق آسیا و چین صادر می شوند.

karnikan.ir: مجله کارنیکان: وبلاگ خبری و تحلیلی

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 آذر 1400 بروزرسانی: 7 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 26671

به "صید صنعتی بلای جان صیادان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صید صنعتی بلای جان صیادان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید