مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان

به گزارش مجله سرگرمی، وقتی آمارهای فروش نیسان قشقایی (Nissan Qashqai) در سال 2007 میلادی خبر از فروش صدهزار دستگاه از این شاسی بلند در اروپا می دهند، تعیین می گردد که دیگر رقبای قشقایی با حریف سرسختی روبرو هستند. هرچند بنابه دلایل متعددی فروش خوب این محصول نیسان در بازارهای جهانی در ایران تکرار نشد و تجربه ناموفقی برای این کمپانی ژاپنی در کشور ما حاصل شد، ولی به هر ترتیب، اقبال جهانی نسبت به این خودرو، نشان از کیفیت بالا و جذابیت آن دارد.

مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان

اما این پیروزیت ها در بازار خودروی کشور ما شامل حال نیسان قشقایی نشده و عرصه را به رقبایی از کره جنوبی و چین باخته است. همچنین، دیگر خودروسازان هم وطن نیسان نیز بی کار ننشسته اند و محصولاتی را در این کلاسِ محبوب عرضه نموده اند. حال، امروز قصد داریم به مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان؛ دو خودروی رقیب این محصول بپردازیم.

مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج

در ابتدا به سراغ مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج می رویم. کیا اسپورتیج (Kia Sportage) عنوان کراس اووری کامپکت است که سابقه فراوری آن در شرکت کره ای کیا موتورز، با چهره ای شبیه یک پراید شاسی بلند، به سال 1993 میلادی باز می گردد. چهره اصلی اسپورتیج در سال 2004 میلادی نمایان شد و در سال 2007 میلادی، با رونمایی از مدل مفهومی Kue Concept سنگ بنای نسل جدید و حال حاضر اسپورتیج بنا قرار گرفت. ورود کیا اسپورتیج به کشور ما به وسیله واردات نسل جدید این خودرو در سال 2005 میلادی ممکن شد و با عرضه نسل سوم آن در سال 2011 میلادی، ادامه یافت. در اینجا، قصد داریم همین نسل سوم اسپورتیج را با نسل اول نیسان قشقایی مقایسه کنیم.

نسل سوم کیا اسپورتیج، به واسطه برخورداری از ویژگی های مثبت و ظاهری اسپرت و زیبا، خودروی بسیار محبوبی در بازار ایران است. خصایص و اِلمان های اصلی طراحی کیا، همانند شکل سپر و چراغ ها و جلوپنجره، در اسپورتیج به خوبی مشهود است.

وجود سقفی شیبدار به این محصول کمپانی کیاموتورز شکل وشمایل خاصی بخشیده است. اما تأثیر منفی طراحی خارجی بر طراحی داخلی آن موجب کاهش چشمگیر فضای کابین، خصوصاً برای سرنشینان عقب، شده است؛ مسئله ای که به هیچ وجه در نیسان قشقایی مشهود نیست.

اما در بحث عدم تسلط کافی راننده در هنگام دنده عقب رفتن، هردو خودرو مشکل دارند و طراحی پنجره های پشتی آن ها به گونه ای است که راننده دید کافی به راستا پشت خودرو ندارد.

سیستم تعلیق اسپورتیج خشک عمل می نماید و کیفیت متریال به کاررفته در کابین آن چنگی به دل نمی زند. البته اسپورتیج قابلیت های فنی بسیار مطلوبی دارد و با بهره گیری از پیش رانه ای با ظرفیت 2400 سی سی چهار سیلندر که توان فراوری 177 اسب بخار قدرت و 227 نیوتن متر گشتاور را دارد، از پیش رانه قشقایی که 140 اسب بخار قدرت و 198 نیوتن متر گشتاور فراوری می نماید، بازدهی به مراتب بالاتری دارد. در ضمنً، مصرف موتور اسپورتیج پایین تر از قشقایی است. جعبه دنده قشقایی CVT و اسپورتیج 6 دنده اتوماتیک است.

با مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج درمی یابیم که وجود امکانات و آپشن هایی چون سان روف پاناروما، استارت بدون کلید، شش کیسه هوا، امکان نمایش تصویر عقب خودرو، گرم کن جایگاه های جلو، آینه الکتروکرومیک و … نشان می دهد که اسپورتیج چیزی کم از قشقایی ندارد و حتی در مواردی قوی تر عمل نموده است.

هرچند در بحث ایمنی خودرو، بنابه نظر بعضی از کارشناسان، رجحان از آن قشقایی است؛ البته سیستم های ترمز ABS و ESP و DBC و HAC در اسپورتیج نیز تعبیه شده است و این خودرو نیز، پیروز به دریافت پنج ستاره در بحث ایمنی از مؤسسه Euro NCAP شده است. عملکرد اسپورتیج هنگام عبور از پیچ ها و راستاهای پُرپیچ وخم بسیار خوب است. پایین بودن کیفیت عایق بندی کابین اسپورتیج منجر به ورود صداهای محیطی به داخل خودرو می گردد و سلب آسایش و آرامش سرنشینان را درپی دارد.

درمجموع می توان ویژگی های مثبت و منفی زیادی را برای هردو کراس اوور کامپکت عنوان کرد، ولی محبوبیت بالای اسپورتیج و خریدوفروش آسان آن به نسبت قشقایی در بازار خودروهای کارنموده، نکته ای نیست که به راحتی بتوان از کنار آن گذشت و این مزیت، درکنار ویژگی های مثبت دیگر، رجحان کلی را از آن محصول کیا می نماید. هرچند قیمت آن برای مدل های مشابه، چند ده میلیونی بالاتر از محصول نیسان است.

مقایسه نیسان قشقایی با هیوندای توسان

توسان، همچون قشقایی، در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار گرفته است. تشابه این خودرو با کیا اسپورتیج بسیار چشمگیر است. از هیوندای توسان (Tucson) با کد IX35 در سال 2004 میلادی رونمایی و یک سال بعد در بازارهای جهانی عرضه شد.

این خودرو علاوه بر حضور پیروزیت آمیز در بازارهای جهانی، با استقبال ایرانیان نیز روبرو شده و از سال 2007 میلادی پا به کشور ما گذاشته است. در ادامه قصد داریم به مقایسه نیسان قشقایی نسل اول با اولین نسل از هیوندای توسان که تا سال 2010 میلادی عرضه می شد، بپردازیم.

پیش رانه این کراس اوور کره ای حجمی معادل 2656 سی سی دارد که با شش سیلندر و 24 سوپاپ، توان فراوری 175 اسب بخار قدرت و 241 نیوتن متر گشتاور را داراست. گیربکس آن به صورت چهاردنده اتوماتیک تیپ ترونیک است و به صورت دو دیفرانسیل، با قدرتی مطلوب، به حداکثر سرعتی نزدیک به 180 کیلومتر بر ساعت می رسد و شتاب صفر تا صد آن نیز 10.5 ثانیه است. البته مصرف سوخت این پیش رانه قدرتمند بالاتر از پیش رانه قشقایی است و چیزی درحدود 11.3 لیتر در هر صد کیلومتر می سوزاند و از استاندارد آلایندگی یورو 3 برخوردار است. مجموع این اعداد و اطلاعات نشان می دهد که به لحاظ فنی، ما با دو خودروی تقریباً هم سطحی روبه رو هستیم که رقابت تنگاتنگی در بحث قابلیت های فنی باهم دارند.

با مقایسه نیسان قشقایی با هیوندای توسان در بحث طراحی، اولین نکته ای که به نظر می رسد بزرگتر بودن اتاق و ابعاد کلی توسان به نسبت قشقایی است. تفاوت مهم دیگر به فلسفه اصلی دو کمپانی در طراحی خودرو بازمی گردد؛ طراحان نیسان مبنا را بر کارکرد و کارایی خودرو می گذارند و طراحان هیوندای تمایل بیشتری به گیرایی و جذابیت ظاهر خودرو دارند.

عنصر جذابیت در داخل کابین هیوندای توسان نیز مشهود است. کیفیت متریال به کاررفته در داخل کابین هردو خودرو تقریباً در یک سطح است، ولی در مجموع، با در نظر دریافت مؤلفه هایی چون: جذابیت، زیبایی، کاربردی بودن، ایجاد حس آرامش، دوام و … محصول هیوندای رجحان معناداری به نسبت محصول نیسان در بحث طراحی داخلی و خارجی دارد؛ البته این موضوع تا حد زیادی با سلیقه افراد ارتباط دارد و بسیاری شاید نظر دیگری داشته باشند.

در بحث ایمنی، با دریافت پنج ستاره از مؤسسه Euro NCAP توسط هردو خودرو، می توان ایمنی این اتومبیل ها را در یک سطح ارزیابی کرد؛ هرچند در بحث امنیت بچه ها و عابرین پیاده، رجحان از آن هیوندای توسان است.

وجود ویژگی هایی چون بیشتر بودن فضای بار و صندوق عقب، فضای وسیع تر داخل کابین و راحتی سرنشینان قدبلند، داشتن درب صندوق عقب اتوماتیک، وجود آپشن های متعددتر و کاربردی تر، گارانتی قابل اعتناتر و … در هیوندای توسان، نظر بسیاری را به خود جلب می نماید و شاید در انتخاب بین این دو خودرو، راهگشا باشد. البته، قشقایی نیز محصول خودروساز خوشنام و باسابقه ای چون نیسان است که محصولاتش به استهلاک پایین و دوام بسیار بالا معروفند. قشقایی نیز حائز همین ویژگی های مثبت است و همچنین، سواری نرم تر و بی صداتری دارد و مصرف سوخت و آلایندگی پیش رانه آن به نسبه کمتر از هیوندای توسان است.

امیدواریم که این مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان توانسته باشد به پرسش های شما در مورد این خودرو پاسخ دهد و در خرید خودرو شما را هدایت کند.

درباره نیسان قشقایی بیشتر بخوانید:

  • معرفی نیسان قشقایی و آنالیز بازار ایران
  • تجربه رانندگی با نیسان قشقایی

kashia.ir: کاشیا | مجله گردشگری و مسافرتی

nfliri.ir: مجله نیلوفری | مجله خبری تحلیلی نیلوفری

bushehrherfa.ir: مجله بوشهری ها، وبلاگ بچه محل های بوشهر

منبع: دیوار
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 102142

به "مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه نیسان قشقایی با کیا اسپورتیج و هیوندای توسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید